cestovat

Pradědeček automobil

Znáte historii automobilového průmyslu? Přeneste se s námi do doby, kdy byl pradědeček automobil ještě v plenkách a po prašných cestách se proháněla koňská spřežení.

Parní vůz - fardier à vapeur

První úspěch zaznamenal francouzský vynálezce Nicolas Joseph Cugnot, kterému se podařilo sestavit roku 1769 první silniční parovůz. Až si jej budete prohlížet, zřejmě vás překvapí neobvyklým tvarem – byl velmi podobný koňskému potahu, avšak vepředu měl pouze jedno kolo a vzadu dvě. Hlavní odlišnost byla, že na místě, kde bývala koňská spřežení, byl umístěn velký parní motor, který poháněl přední kolo. Takto sestrojený stroj byl dosti nestabilní a nemohl se pohybovat do kopce, ani v terénu. Uvezl však 4 tuny nákladu.

Diesel

Průmyslová revoluce byla v plném proudu. Poté, co byl již na světě čtyřdobý spalovací motor, i první automobily na benzínový pohon, si nechal roku 1892 německý inženýr Rudolf Diesel patentovat motor vznětový, který o pět let později také jako první na světě sestavil. Avšak ze začátku se nepoužíval pro pohon automobilů, nýbrž jako stacionární motor pro pohon strojů ve strojírenství.

První automobily na našem území

Víte, jak se jmenoval první funkční automobil vyrobený na našem současném území? Jedná se o Präsident z roku 1897 a o jeho vznik se zasloužila Kopřivnická vozovka, dnešní automobilka Tatra.

Počátky automobilů:

  • 1769 – silniční parní vůz
  • 1885 – Karl Benz a jeho motorová tříkolka
  • 1892 – vznětový motor Rudolfa Diesela
  • 1897 – první funkční automobil na území současné České republiky - Präsident

Jak se vám líbí první vozidla, která bývají označována za automobily?



Vložte komentář


Jméno (požadováno)

Web

Příspěvek (požadováno)


Vytvořenou službou P-C.cz - Vlastní blog z vlastního PC. Mapa stránek